Goede en slechte pijn

90% van alle mensen die bij ons komen, hebben pijn. Pijn is vervelend en daarom is ook de #1 hulpvraag: “Hoe kom ik van de pijn af?” Deze vraag is vaak moeilijk te beantwoorden omdat pijn een complex begrip is. Wij als fysiotherapeuten verklaren de pijn vaak vanuit de stoornissen of blokkades die wij in het lichaam zien.

Omschrijving van pijn
“Pijn is een sensorische en/of emotionele ervaring veroorzaakt door feitelijke of mogelijke weefselschade of die beschreven wordt in termen van weefselbeschadiging; ergens in het lichaam is een verwonding of dreigt er een te ontstaan. Soms ontstaat pijn echter ook zonder aanwijsbare lichamelijke oorzaak.” Wij gaan in op de praktische kant van pijn: wat is oké om te voelen en wat niet tijdens het sporten? Op deze manier kun je hopelijk een verschil maken tussen goede en slechte pijn, zodat je weet wat voor belasting acceptabel is voor jouw klacht. We gaan even uit van een persoon met rugklachten. Na het onderzoek is besloten dat er door middel van een trainingsschema kracht moet worden opgebouwd in de romp. Tijdens de eerste oefening ervaart de patiënt wat pijn tijdens het bewegen.

2 praktische regels om je aan te houden

1: De VAS schaal
Hoeveel pijn ervaar je op een schaal van 0 tot 10? Op deze schaal is 0 géén pijn en 10 staat voor ondraaglijke pijn. We laten onze patiënten niet over een 6 gaan op deze schaal. Een andere praktische regel is dat je gezicht ontspannen moet kunnen blijven tijdens het uitvoeren van de oefening.

2: de 20 seconden regel
Direct na het uitvoeren van de oefening, vraag ik mijn patiënten om zich te ontspannen en zich te focussen op de ademhaling. Na 20 seconden vragen we ze of ze, de pijn of de sensatie die ze tijdens de oefening voelden, nog steeds voelen? Mocht de sensatie binnen die 20 seconden zijn weggezakt, dan is de rug hoogstwaarschijnlijk oké met deze belasting. Ervaar je een aanhoudende, sluimerende ná-pijn, dan is de oefening waarschijnlijk niet geschikt. Het kan zijn dat de oefening te snel, te vaak, of technisch niet correct is uitgevoerd. Het kan ook zijn dat in jouw fase van herstel, deze oefening nog iets te hoog gegrepen is.

Met deze 2 regels kun je een goede inschatting maken of een onprettige sensatie of “pijn” gezien kan worden als acceptabel of onacceptabel. Houd in gedachten dat bepaalde vormen van “pijn” soms nodig zijn om grenzen te kunnen verleggen. Als je wel eens je stijve hamstrings hebt gerekt dan heb je nu direct een goed voorbeeld in je hoofd.

De juiste zithouding
(Feiten en fabels over) Lage rugpijn