Hoe lang duurt mijn herstel?

Deze vraag horen wij vaak en is soms best moeilijk te beantwoorden. Een van de meest voorkomende problemen die we tegenkomen bij het helpen herstellen van een blessure of een operatie is de genezingsperiode van verschillende weefsels.

Iedereen wil NU beter zijn, maar dit is niet realistisch. Het genezen van het weefsel heeft tijd nodig. We kunnen het niet overhaasten. Het is belangrijk om te begrijpen dat weefsels met verschillende snelheden genezen, afhankelijk van hun fysieke samenstelling en bloedtoevoer. Daarnaast zijn er herstelbelemmerende factoren zoals diabetes, leeftijd, slechte voeding en onvoldoende rust die het genezingsproces kunnen vertragen.

In onderstaand overzicht hebben we proberen weer te geven wat de gemiddelde genezingsperiode is voor verschillende weefsels in het lichaam, inclusief verschillende graden van weefselbeschadiging voor spieren, pezen en ligamenten. Het kan niet alleen als leidraad dienen, maar ook als herinnering dat we ons lichaam niet sneller kunnen genezen dan fysiologisch mogelijk is. Wat we kunnen doen, is het genezingsproces optimaliseren door op de juiste manier te revalideren, voedsel van hoge kwaliteit te eten, voldoende rust te krijgen, geduldig en positief te blijven gedurende de hele revalidatie.

Referentie ter ondersteuning
• Axe, M. J., & Shields, C. L. (2005). Potential Applications of Hyaluronans in Orthopaedics. Sports Medicine, 35(10), 853-864.
Vorig bericht
Revalidatie na corona
Volgend bericht
Reuma door knakken van je vingers? Nee!
Menu