Vrouwen en krachttraining

Veel vrouwen zijn nog steeds bang dat ze door krachttraining een lichaam krijgen zoals een bodybuilder. Naar de sportschool gaan ze wel, maar de gewichten laten ze liever liggen. Heel jammer naar onze mening, maar waarom?

Spieren verbranden meer
Wist je dat je – als je op gewicht wilt blijven of zelfs wel een beetje kwijt wilt – baat hebt bij sterke spieren? Spieren zijn de grootste veelvraten van je lichaam. En vooral na training. Krachttraining zorgt ervoor dat je spieren een harde tik krijgen en daarvan moeten herstellen. Dit herstel kost veel energie, energie die je normaal gesproken uit je voeding haalt en opslaat op je billen of buik. Getraind en sterk zorgen spieren voor een snellere vetverbranding. Dit komt doordat je spieren de hele dag calorieën verbranden dus ook als je op de bank hangt of slaapt.

Vrouw: “word ik niet te breed door krachttraining?”
Vrouwen produceren gemiddeld slechts 7% van de hoeveelheid testosteron die een man produceert. De hoeveelheid aangemaakte testosteron wordt gezien als de belangrijkste potentie voor het opbouwen van spiermassa, geen zorgen dus om té gespierd te worden. Soms komt het echter voor dat een vrouw (vindt dat ze) te gespierd wordt. Wat te doen? Stoppen met krachttraining? Nee, dat zou zonde zijn want het biedt je veel voordelen.

Voordelen krachttraining
• Sterkere botten
• Betere spierdefinitie (=mooi/strak lichaam)
• Verbetering insuline gevoeligheid en glucosehuishouding
• Verhoogde stimulans vetverbranding
• Blessurepreventie
• Meer zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen

Vorig bericht
Kans op gladheid = kans op vallen. En dat wilt niemand. Wat te doen?
Volgend bericht
De juiste zithouding
Menu