Atrofie/dystrofie

Spieratrofie is het afnemen van kracht van de spier. De spier breekt zichzelf af als gevolg van te weinig gebruik, dit resulteert in een afname van de omvang van een spier en de afzonderlijke spiercellen. Dit kan in meerdere gevallen voorkomen. Bijvoorbeeld als natuurlijk proces wanneer u ouder wordt of na inactiviteit door een operatie of ziektebeeld. Bij de ouder wordende mens wordt dit ook wel sarcopenie genoemd.

Het kan ook komen door verstoring van het spiermetabolisme of een neuromusculaire ziekte zoals bijvoorbeeld Duchenne. Dit zijn genetisch bepaalde  spierziekten die de spieren en soms het hart aantasten. Hierbij gaat het om spierdystrofie. Spierdystrofie is erg zeldzaam.

• Spierzwakte
  • Zichtbare afname spieromvang
  • Vermoeidheid en vermoeide spieren
  • Spierpijn
  • Pijn bij bewegen
  • Spierstijfheid

De behandeling zal in het geval van spieratrofie voornamelijk bestaan uit oefentherapie om de spieren weer te activeren en aan te laten sterken. Ook kan het nuttig zijn om te kijken naar het dieet, om te zien om het lichaam voldoende bouwstoffen binnenkrijgt. In het geval van spierdystrofie zal de therapie voornamelijk gericht zijn op het behouden en verbeteren van de mobiliteit en spierkracht.

De fysiotherapeuten van Formupgrade kunnen je hierbij ondersteunen door onder begeleiding weer te beginnen met bewegen. Op basis van het niveau zal er een trainingsplan opgesteld worden om weer optimaal te herstellen. Hierbij zal ook advies gegeven worden over hoe je het beste de energie kan verdelen. Indien nodig kunnen ook onze diëtisten je ondersteunen.