Etalagebenen (claudicatio intermittens)

Claudicatio intermittens betekent letterlijk hinken met tussenpozen. In Nederland is een veelgebruikte term voor deze aandoening ‘etalagebenen’. Als mensen pijn krijgen tijdens het lopen, en hierdoor tijdens het lopen even rust moeten nemen, doen zij net alsof zij naar etalages kijken. De aandoening ontstaat door slagaderverkalking. Slagaderverkalking is onderdeel van het ouderdomsproces en komt daarom bij ieder mens voor. Door deze verkalking worden de bloedvaten door de jaren heen dik en stug en de binnenkant van de slagader raakt beschadigd door de afzetting van vetten en kalk. Met als gevolg dat bloedvaten nauwer worden. Als het vernauwde bloedvat niet meer in staat is om voldoende bloed aan te voeren, ontstaat er krampende pijn in het been. Deze pijn dwingt je op dat moment tot stilstaan. De pijn ontstaat doordat er onvoldoende zuurstofrijk bloed wordt aangeboden aan de spieren.

Bij Formupgrade staat een, door het landelijk claudicationetwerk opgeleide, fysiotherapeut voor u klaar om uw pijnklachten in bovenbenen en/of kuiten te verminderen.

Tijdens de behandeling van etalagebenen kijken we samen naar een methode die ervoor zorgt dat jouw pijnklachten zo veel mogelijk verminderen. De behandeling bestaat bij ons uit een combinatie van het bespreken van leefregels, het geven van adviezen en het uitvoeren van looptrainingen in onze oefenzaal. Er is aangetoond dat patiënten door deze regels, adviezen en trainingen hun maximale pijnvrije loopafstand met wel 200 procent kunnen verbeteren.

Niets gevonden.