Duizeligheidsklachten

Duizeligheidsklachten kunnen erg vervelend zijn in het dagelijks leven. Veel voorkomende duizeligheidsklachten zijn een licht gevoel in het hoofd, wankel staan op de benen, bang om te vallen of draaiduizeligheid. Ook misselijkheid, slechter zien/horen of het gevoel hebben van flauwvallen kunnen bij duizeligheid horen.

Vaak spelen het evenwichtsorgaan, spierspanningen of blokkades in de nek een rol in de duizeligheidsklachten. Echter, kunnen ook hart- en vaatziekten, migraine, lage bloeddruk, hyperventilatie, griep of medicatie de duizeligheid veroorzaken. De fysiotherapeut kan helpen bij duizeligheidsklachten die ontstaan door hoge spierspanning of nekblokkades. Daarnaast kunt u ook voor draaiduizeligheid, ook wel Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid  (BPPD) genoemd, bij de fysiotherapeuten van Formupgrade terecht.

Draaiduizeligheid komt relatief vaak voor. Vaak komt dit voor in aanvallen van enkele minuten wanneer het hoofd bewogen wordt. Dit kan toenemen wanneer je bijvoorbeeld omdraait in bed, achterover leunt in een stoel of juist voorover leunt bij bijvoorbeeld veters strikken. De draaiduizeligheid wordt veroorzaakt door een verstoring in het evenwichtsorgaan. In het evenwichtsorgaan bevinden zich kristallen, die er voor zorgen dat bewegingen waargenomen kunnen worden. Bij draaiduizeligheid zijn deze kristallen losgeraakt. De oorzaak hiervan is niet altijd duidelijk, maar kan gebeuren door een lang bedlegerig te zijn, een hoofdtrauma of oorontsteking.

Draaiduizeligheid is over het algemeen goed te behandelen. Hierbij wordt de zogenaamde Epley-manoeuvre uitgevoerd. De duizeligheid vermindert dan vaak direct. Daarnaast kan de fysiotherapeut specifieke oefeningen meegeven voor thuis.

Niets gevonden.