Hielspoor

Pijn onder de voet in de regio van de hiel kan twee veel voorkomende oorzaken hebben, namelijk hielspoor of fasciitis plantaris. In de volksmond kunnen deze twee termen nog wel eens door elkaar worden gebruikt maar het zijn twee verschillende aandoeningen die dan ook twee verschillende manieren van behandelen hebben.

Fasciitis plantaris

Mensen die geleidelijk pijn hebben gekregen onder de voet, bij de hiel kunnen soms last hebben van fasciitis plantaris. Dit betekend een ontsteking van de aanhechting van het peesblad dat onder de voet zit.De pijn zit vaak net iets voorbij de hiel en doet met name pijn bij het lopen en het op de tenen staan. Vaak geeft het een irritante, scherpe pijn. Soms kan het voorkomen dat er sprake is van ‘startpijn’ na een tijdje niet te hebben bewogen. De pijn wordt dan dus minder na een stukje lopen.

Hielspoor

Bij hielspoor ligt de oorzaak van de pijn bij het uitsteken van een stukje bot van de hiel. Dit kan veroorzaakt worden doordat er langere tijd veel spanning op het peesblad onder de voet heeft gestaan. De pijn die hierbij gevoeld kan worden zit vaak iets dichter bij de hiel dan fasciitis plantaris. De klachten van hielspoor zijn grotendeels vergelijkbaar met die van fasciitis plantaris.

In sommige gevallen gaan de klachten van hielspoor of fasciitis plantaris vanzelf over. Andere schoenen of zooltjes kunnen soms ook helpen. Als deze klachten na een aantal weken of zelfs maanden toch nog steeds aanwezig zijn is het vaak verstandig contact op te nemen met de huisarts of om direct naar een fysiotherapeut te gaan. Zij kunnen helpen bij het differentiëren tussen hielspoor en fasciitis plantaris en door middel van bijvoorbeeld adviezen en (rek)oefeningen ervoor zorgen dat de pijn afneemt en herstel plaats gaat vinden.