Hoofdpijn

Hoofdpijn kan veel verschillende oorzaken hebben. Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn. Bekende soorten zijn:

• Spanningshoofdpijn
  • Clusterhoofdpijn
  • Migraine
  • Cervicogene hoofdpijn

Spanningshoofdpijn
Mensen met spanningshoofdpijn ervaren vaak een drukkend of knellend gevoel in hun hoofd. Meestal aan beide zijden. Ondanks de naam, wordt spanningshoofdpijn niet altijd veroorzaakt door spanning of stress. Het is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende hoofdpijnen die geen duidelijke oorzaak hebben. Soms zijn er bepaalde triggers die de hoofdpijn erger maken, hierbij kan stress of spanning wel een rol spelen. Spanningshoofdpijn is vaak vervelend, maar belemmert het uitvoeren van activiteiten vaak niet.

Clusterhoofdpijn
Clusterhoofdpijn is een stekende, hevige hoofdpijn, die vaak achter 1 oog wordt gevoeld. Het oog kan dan rood worden, tranen of opzwellen. Ook een loopneus kan voorkomen. Clusterhoofdpijn komt vaak voor in aanvallen van gemiddeld 15 minuten. Een aanval kan echter ook een aantal uur duren. De hoeveelheid aanvallen per dag kan verschillen van 1 tot ongeveer 8. Clusterhoofdpijn is een vrij zeldzame aandoening en komt vaak bepaalde periodes meer voor dan andere periodes. Mensen zijn tijdens een aanval vaak niet instaat om de dagelijkse activiteiten uit te voeren, maar kunnen door de hevige pijn ook niet stil blijven zitten.

Migraine
Migraine geeft vaak ernstige hoofdpijn, die meestal aan één kant van het hoofd zit. Deze pijn kan kloppend of bonzend aanvoelen. Daarnaast kan ook misselijkheid, braken of overgevoeligheid voor licht, geluid en/of geur voorkomen. Migraine komt in aanvallen die enkele uren, tot enkele dagen kunnen duren. Het wordt veroorzaakt door een ontregeling in de hersenstam. Migraine kan een grote impact hebben op het dagelijks leven. Doordat aanvallen lang kunnen duren, zijn de meeste mensen dan niet goed instaat om hun dagelijkse activiteiten uit te voeren. Migraine kan gepaard gaan met een aura. Naast de andere klachten, kunnen er dan ook flikkeringen of gekleurde vlekken aan 1 kant van het gezicht worden waargenomen. De auraverschijnselen kunnen zich soms al voor de migraineaanval voordoen en duren 4 minuten tot 1 uur.

Cervicogene hoofdpijn
Mensen met cervicogene hoofdpijn hebben vaak hoofdpijnklachten vanuit de nek. De pijn begint vaak vanuit de nek en straalt door naar de achterkant en één kant van het hoofd. De pijn kan ook gepaard gaan met een bewegingsbeperking in de nek. Druk op de spieren in de nek kan de hoofdpijnklachten vaak opwekken. Daarnaast kunnen er ook andere klachten aanwezig zijn, zoals nek, schouder of armpijn. Cervicogene hoofdpijn kan verergeren door een ongunstige houding, veel stress/hoge werkdruk en onvoldoende ontspanning. Ondanks dat de pijnklachten erg vervelend kunnen zijn, wordt het dagelijks leven over het algemeen niet belemmert door de pijn.

De fysiotherapeuten van Formupgrade kunnen je helpen de verschillende soorten hoofdpijnen te herkennen. Met name spanningshoofdpijn en cervicogene hoofdpijn zijn behandelbaar door de fysiotherapeut.