Patellofemorale pijnklachten

Het patellofemoraal pijnsyndroom is een aandoening waarbij een persoon pijn heeft in of rond het gewricht tussen de knieschijf (patella) en het dijbeen (femur). De pijn wordt vooral ervaren op het moment dat het gewricht belast wordt zoals bij traplopen, squatten of rennen. Andere mogelijke symptomen zijn knarsen of kraken in de knie, stijfheid, zwelling en een instabiliteitsgevoel. PFPS is de meest voorkomende klacht aan de voorzijde van de knie en komt het meest voor bij jongvolwassen vrouwen.

Er kunnen verschillende factoren meespelen waarom iemand PFPS krijgt. Het kan te maken hebben met een over- of juist onderbelasting van de knie, hypermobiliteit, verkeerde schoenen of een eerdere knieblessure, maar het kan ook te maken hebben met de stand van je heupen of enkels. Daarnaast is het bekend dat spierzwakte rondom de knie en de heup een negatief effect kan hebben op de klachten.

Een fysiotherapeut kan je goed bij deze klachten helpen. Door een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek zal de therapeut erachter proberen te komen of het om PFPS gaat en wat de mogelijke oorzaak van die klacht is. Hierbij wordt niet alleen  naar de knie gekeken maar is er ook aandacht voor de romp, heup en enkels. Daarnaast zal er ook gevraagd worden naar de balans tussen jouw belastbaarheid en de belasting die je knie te voorduren krijgt door bijvoorbeeld sport of werk.

De behandeling zal voornamelijk bestaan uit oefentherapie. Uit onderzoek blijkt dat het versterken van de spieren rondom de heup en knie er voor kan zorgen dat er minder pijn ervaren wordt. De fysiotherapeut kan je helpen om de juiste oefeningen in de juiste mate uit te voeren zodat de kans het grootst is om van de klachten af te komen. In sommige gevallen kan tapen of een brace bijdragen aan een positief resultaat.