Piriformisklachten

De piriformis is een spier in de bil. Deze spier zit vast aan het heiligbeen en aan de buitenzijde van de heupkop. De piriformis is mede verantwoordelijk voor de stabiliteit van de heup en zorgt mede voor een zijwaartse heffing van het been en het naar buiten draaien van het been. Onder de piriformis-spier loopt een grote zenuw, de nervus ischiadicus. Deze zenuw komt vanuit de rug en gaat naar de achterzijde van het been. Deze zenuw kan geïrriteerd raken door druk van de piriformis, dit kan zorgen voor klachten in de bil en klachten die verder uitstralen richting het been.

Ontstaanswijze en oorzaak:

Er zijn meerdere oorzaken voor deze klachten. Bij mannen kan een oorzaak bijvoorbeeld zijn dat zij hun portomonnee in de achterzak dragen. Deze geeft dan druk op de spier en zenuw wat deze klachten doet ontstaan. Bij vrouwen zal dit minder vaak het geval zijn. Andere oorzaken kunnen zijn; een val of ongeluk, overbelasting van de piriformis door bijvoorbeeld hardlopen, fietsen of roeien. Andere factoren die meespelen zijn: overgewicht, veel zitten en verzwakte spieren in de bil.

Klachten en verschijnselen:

• Pijn diep in de bil, voornamelijk tijdens zitten.
  • Drukpijn van de bil.
  • Eventueel uitstralende pijn (tintelingen) naar de achterkant van het been.
  • De pijn wordt erger naar mate u langer zit, veel (trappen) loopt of fietst.
  • Wanneer u plat op bed gaat liggen neemt de pijn af.

Herstel:

In de meeste gevallen is het piriformis goed te behandelen door de fysiotherapeut. Door te proberen de opgebouwde spanning van de piriformis te verlagen zal deze minder druk geven op de nervus ischiadicus. Dit kan door middel van meerdere technieken. Hierna is het verstandig om de spieren van de bil te versterken zodat de piriformis minder snel overbelast zal raken.