Meniscus klachten

Heb je pijn aan je knie? Mogelijk dat je meniscus de klachten veroorzaakt. Wat is een meniscus eigenlijk?

Schokdemper

De meniscus is een belangrijk onderdeel van de knie die als een soort schokdemper fungeert tussen het boven- en onderbeen. In iedere knie zitten er 2, een aan de binnenzijde en een aan de buitenzijde van de knie. Ze zijn gemaakt van een soort elastisch kraakbeen en hebben de vorm van een halve maan. Door deze vorm helpen ze ook mee in de stabiliteit van de knie tijdens het buigen en draaien. De meniscus kan klachten veroorzaken in je knie.

Meniscus letsel

Helaas kan een meniscus ook beschadigen. Dit kan acuut gebeuren of geleidelijk. Een acute blessure wordt meestal veroorzaakt tijdens het sporten, meestal doordat er een draaibeweging met de knie wordt gemaakt terwijl er veel kracht op staat. De geleidelijke beschadiging vindt vaker plaats bij ouderen omdat het kraakbeen droger en minder elastisch wordt. Hierdoor is er een hoger risico op een scheur.

Kniepijn

De klachten bij een beschadiging aan de meniscus zijn afhankelijk van de ernst van het letsel, maar vaak is er sprake van pijn aan de zijkant van de knie, zwelling en een klikkend gevoel. In sommige gevallen kan er ook sprake zijn van slotklachten, waarbij de knie soms ‘op slot’ schiet en het been niet meer goed gebogen of gestrekt kan worden.

Operatie versus geen operatie

In voorgaande jaren werd er bij meniscusletsel vaak voor gekozen om (een deel van) de meniscus operatief te verwijderen. De laatste jaren zijn er echter steeds meer onderzoeken die aantonen dat het effect hiervan niet beter is dan een niet-operatieve behandeling, bijvoorbeeld door fysiotherapie. Dit geldt zowel voor de acute als geleidelijk ontstane meniscusletsels. Een huisarts of orthopeed zal dan vaak ook eerst fysiotherapie aanraden voor er gesproken wordt over een operatie.

Fysiotherapie

Door een gesprek en lichamelijk onderzoek kunnen onze fysiotherapeuten een indicatie geven of er mogelijk sprake is van meniscusletsel. Op basis van jouw individuele klacht zal de therapeut samen met je bespreken wat de beste behandeling is. Vaak zal dit het uitvoeren van oefeningen zijn en het trainen van de spieren rondom de knie om zo de kracht en stabiliteit te verbeteren, maar ook voorlichting, beweegadvies of toch een terugverwijzing naar de huisarts kan deel uitmaken van de behandeling. Indien er toch geopereerd moet worden kunnen onze fysiotherapeuten jou uiteraard ook helpen bij de revalidatie.

Heb jij pijn aan je knie en wil je weten of je meniscus hiervan mogelijk de oorzaak is? Plan dan nu een afspraak in bij 1 van onze fysiotherapeuten.

Bronnen:
van der Graaff, S., Eijgenraam, S. M., Meuffels, D. E., et al. (2022). Arthroscopic partial meniscectomy versus physical therapy for traumatic meniscal tears in a young study population: a randomised controlled trial. (https://bjsm.bmj.com/content/56/15/870)

Khan, M., Evaniew, N., Bedi, A., et al. (2014). Arthroscopic surgery for degenerative tears of the meniscus: a systematic review and meta-analysis.  (https://www.cmaj.ca/content/186/14/1057?ijkey=37b8a0fb4caff0ec89a8e9b01896662acccc93d8&keytype2=tf_ipsecsha)

Fasciatherapie
Nieuwe locatie fysiotherapie in Elderveld!