Wees geen dokter Google

We hebben het allemaal wel eens gedaan: symptomen googlen wanneer je je niet lekker voelt of ergens pijn hebt. Besef dat veel gezondheidsinformatie op internet gekleurd is. Mensen met nare ervaringen laten veel van zich horen. Positieve ervaringen worden veel minder gedeeld. ‘Dokter Google’ praat mensen met bijvoorbeeld hoofdpijn zo een hersentumor aan, terwijl de kans dat hoofdpijn wordt veroorzaakt door een tumor 0,0116% is.

Recent onderzoek laat zien dat 75% van de Nederlanders ‘Dokter Google’ gebruikt om een vraag over zijn of haar gezondheid te beantwoorden. Zelfs al is de informatie betrouwbaar, dan is het nog niet per se toepasbaar op jouw situatie. Sterker nog, onderzoek wijst uit dat maar 50% zichzelf door ‘Dokter Google’ de juiste diagnose stelt.

Zelf zien we geen gevaar in ‘Dokter Google’ maar weten we wel uit ervaring dat onze patiënten zich eerder (onnodig) ongerust maken. Het is wel prettig wanneer een patiënt van ons door zelfonderzoek het diagnoseproces beter begrijpt. Over het algemeen komen patiënten naar ons toe met de vraag naar meer informatie of verificatie van de gevonden informatie.

► Tips bij het raadplegen van ‘Dokter Google’:
• Gebruik www.thuisarts.nl en/of www.gezondheidsplein.nl. Dit zijn betrouwbare sites waar geen lobby achter zit.
• Sommige websites zijn gesponsord door de farmaceutische industrie en dat zie je niet direct. Staat er veel reclame op dan kan dat een signaal zijn. De informatie is dan niet meer in het belang van de patiënt en is alleen bedoeld om ‘hits’ te krijgen.
• Let op de bronvermelding! Is er een artsenorganisatie, patiëntenvereniging of wetenschappelijke vereniging die verantwoordelijk is voor de inhoud, dan zit je goed.
• Wordt er altijd doorverwezen naar een arts? Websites moeten altijd erbij vermelden dat mensen ook een arts moeten op zoeken, als ze een sturende tekst (geneeswijzen) op de site hebben staan.
• Er moet altijd een privacyverklaring zitten op de websites. Anders zijn ze niet betrouwbaar.

Nogmaals: als je ongerust bent – over wat dan ook – ga dan altijd naar de huisarts of kom direct naar de fysiotherapeut! Wacht niet te lang.

Artrose en slijtage, is dat hetzelfde? NEE!
Wat doet de fysiotherapeut?