Beenlengteverschil. Wanneer doet het ertoe?

Ongelijkheid van beenlengte is een meting die veel wordt gedaan wanneer een patiënt klachten ervaart in de onderste regio van het lichaam. We moeten ons echter afvragen of deze ongelijkheden echt verband houden met pijn en/of een verminderde functie en, zo ja, hoeveel van een ongelijkheid moet bestaan voordat we problemen zien.

Volgens het onderstaande review, waarin studies naar beenlengte van 1970-2005 werden onderzocht, bleek beenlengteverschil in 90% van de bevolking te bestaan! In feite hebben de meesten van ons gemiddeld een beenlengteverschil van 5,2 mm en ondervinden geen negatieve gevolgen.

Bovendien vergeleken zeven studies in de review asymptomatische (geen pijn) mensen met mensen die symptomen hadden ergens in de kinetische keten (knie, heup en lage rug) en vonden dat er geen statistisch significant verschil in beenlengte was (5,1 mm versus 5,2 mm). Deze resultaten suggereren dat het gemiddelde beenlengteverschil niet gecorreleerd is met pijnlijke problemen in de onderste regio van het lichaam.

Dus, wanneer zou een beenlengteverschil er toe doen? Het lijkt erop dat een verschil van > 20 mm geassocieerd kan zijn met de ontwikkeling van artrose van de knie en/of lage rugpijn. Een verschil < 20 mm kan meestal worden gecompenseerd door passieve structurele veranderingen, terwijl een verschil > 20 mm kan resulteren in actieve spiercompensatie en mogelijk pijn.

Maak je niet druk als er wordt verteld dat je een beenlengteverschil hebt, omdat bijna iedereen dit heeft. Als je een grote ongelijkheid van je benen hebt en pijn in de onderste regio van het lichaam ervaart, overweeg dan hulp te zoeken bij een fysiotherapeut.

📕 Referenties ter ondersteuning

Knutson GA. Anatomic and functional leg-length inequality: A review and recommendation for clinical decision-making. Chiropr Osteopat. 2005.
Je inactieve leefstijl compenseren met regelmatig sporten. Is dit voldoende? NEE.
Lat Pulldown. Niet te breed pakken!