Spierkramp

Spierkrampen zijn spontaan optredende, pijnlijke en onwillekeurige samentrekkingen van de spiervezels. In principe kun je overal kramp krijgen. Wel is het zo dat plekken die een mindere doorbloeding hebben, vaker verkrampen dan de lichaamsdelen die een goede doorbloeding hebben. Denk hierbij aan je handen en voeten. Ook in spiergroepen die zwaar belast worden, kun je eerder kramp krijgen. Kramp ontstaat als de zenuwen die je spieren aansturen en laten aanspannen, verkeerd reageren. Ze geven te veel signalen door waardoor te veel spiervezels samentrekken. Wat de exacte oorzaak van spierkramp is, is nog niet bekend.

Mogelijke oorzaken zijn:
  • Mineralentekort
  • Verstoorde vochtbalans
  • Overmatige spierspanning
  • Hoge bloeddruk
  • Lage bloedsuikerspiegel
  • Koude temperatuur
  • Vermoeidheid
  • Slechte doorbloeding
  • Neuropathie

Wat te doen tijdens kramp?
Tijdens een krampaanval is het vooral prettig om de optredende spierreflex te doorbreken. Dat kun je doen door voorzichtig de volgende handelingen te verrichten:
  • Langzaam de spier oprekken. Hierdoor wordt de bloedcirculatie geactiveerd en neemt de pijn af.
  • Masseer de verkrampte spier. Als de ergste kramp is afgenomen kan massage de doorbloeding verbeteren en de rust in de spier verder herstellen. Als de kramp wordt veroorzaakt door intensief sporten met warm weer en uitdroging mag er niet gemasseerd worden. Een massage werkt namelijk vochtafdrijvend, terwijl je juist meer vocht tot je zou moeten nemen.
Hoe moet je planken?
Ademspiertraining vermindert kortademigheid bij COPD