Steeds minder spierpijn na trainen. Waarom is dat?

“Ik heb niet goed getraind want ik krijg steeds minder spierpijn”

Misschien herken je deze uitspraak van jezelf. Wij horen deze dagelijks en bij deze willen we de gedachte ontkrachten. Minder spierpijn hebben terwijl je consequent traint is een volkomen normale trainingsaanpassing!

Zoals je misschien weet wordt spierpijn over het algemeen veroorzaakt door de spierbeschadigende reactie na een training. Bijvoorbeeld wanneer je spieren niet gewend zijn aan een trainingsprikkel zoals nieuwe oefeningen of excentrisch trainen [1].

Hoe vaker je bepaalde soorten oefeningen uitvoert, hoe minder spierschade ze in de loop der tijd veroorzaken. Dit gebeurt onder andere door bindweefsel (weefsel dat spieren hecht aan botten) en aanpassingen in het zenuwstelsel die helpen spiercontracties beter te coördineren om de individuele spiervezelspanning te verminderen [2].

In de wetenschap staan deze effecten samen bekend als het “repeated bout effect” [3]. De afname van de spierpijn die je voelt als gevolg van herhaling, stopt de spiergroei niet, maar heeft als rol om te helpen zwaardere weerstandstraining beter te verdragen.

Zolang je training vooruitstrevend is en je blijft uitdagen, is het hebben van spierpijn niet iets dat je constant moet nastreven aangezien het een vorm is van overbelasting. Het is wel zo dat je progressie moet blijven zien in je prestaties, zo niet, aanpassen van je trainingsprikkels.

📕 Referenties ter ondersteuning:

Kettlebell Swing
Tegeltjes wijsheid