Wat is referred pain?

Pijn op afstand, ookwel ‘referred pain’ genoemd. Referred pain kan overal in het lichaam voorkomen. Het gaat hierbij om een pijn die wordt waargenomen in een bepaald gebied waarbij de bron van de pijn ergens anders gelegen is.Denk bijvoorbeeld aan mensen die pijn in hun bovenarm ervaren, terwijl de bron van de pijn afkomstig is vanuit de nek/schouder. Dit heeft te maken met de zenuw die informatie van het centrale zenuwstelsel krijgt en dit verstuurd naar een gebied (referred area) waar de informatie op geprojecteerd kan worden. Waar uiteindelijk de projectie plaatsvindt is onder andere afhankelijk van de innervatiedichtheid (de hoeveelheid zenuwuiteinden in een gebied). Hoe hoger de innervatiedichtheid des te meer prikkels er waargenomen worden. Oppervlakkige structuren hebben een hogere innervatiedichtheid ten opzichte van dieper gelegen structuren. De huid heeft bijvoorbeeld een hele hoge innervatie dichtheid, denk bijvoorbeeld aan je vingertoppen. Door de grote hoeveelheid zenuwen zijn wij in staat om heel precies te voelen. Warm/koud, scherp/stomp, zacht/hard etcetera. Referred pain wordt vaak omgeschreven als een doffe/zeurende pijn in een groter gebied en die wat moeilijk aan te duiden is. Een ander kenmerk is dat wanneer dit gebied wordt aangeraakt of druk op wordt uitgeoefend er geen toename in herkenbare pijn aanwezig zal zijn.Mijn collega’s en ik kunnen helpen bij het behandelen van de oorzaak, zodat de referred pain verdwijnt. Zoals hierboven al beschreven staat is het belangrijk om eerst de oorzaak van de pijn te achterhalen. Het kan zijn dat je houding, of manier van bewegen, de klachten in stand houden. Door veel bewegingen te analyseren kunnen wij erachter komen wat de oorzaak van de pijnklacht daadwerkelijk is.
In bijgevoegde afbeelding zie je een voorbeeld van referred pain ontstaan door een triggerpoint.

Fysiotherapie voorkomt longaanvallen bij COPD
Revalidatie na corona