(Feiten en fabels over) Lage rugpijn

Klachten aan de onderrug is één van de meest voorkomende redenen voor mensen om naar de fysiotherapeut te stappen. Het is vaak een vervelende klacht die een flinke impact kan hebben op het dagelijks leven. Het kan soms voelen alsof er iets in de rug kapot is en bewegen het alleen maar erger maakt. Gelukkig is dit vaak niet het geval. Bij maar liefst 90% van de gevallen is er sprake van ‘aspecifieke lage rugpijn’. Dit betekend dat er geen specifiek aanwijsbare oorzaak te vinden is voor de pijn en dat er bijvoorbeeld op een röntgenfoto of MRI dan ook geen schade te zien is. Vaak gaat de pijn vanzelf weer over en kunt u binnen 3 weken uw normale activiteiten weer oppakken.

Het kan in sommige gevallen ook wat langer duren voordat de pijn weg is. Het kan dan zijn dat er een belemmerende factor is waardoor het lichaam niet goed kan herstellen. Deze factoren zijn in 4 categorieën op te delen:

1. Aan de rugpijn gerelateerde factoren, zoals uitstralende pijn of al langere tijd bestaande pijn.
  2. Individuele factoren, zoals een hogere leeftijd, onderliggende kwalen of een ongezonde leefstijl.
  3. Psychosociale factoren, zoals stress, depressieve klachten of bewegingsangst.
  4. Werkgerelateerde factoren, zoals fysiek zware taken of een zittend beroep.

Een vuistregel bij aspecifieke lage rugklachten is dat bewegen vaak het beste medicijn is. Wandelen is een laagdrempelige activiteit die al veel verlichting kan geven. Als fysiotherapeuten kunnen wij u helpen om eventuele belemmerende factoren te achterhalen en u een (beweeg)advies te geven waardoor u stapsgewijs uw activiteiten weer op kunt bouwen.

De juiste zithouding
Kettlebell Swing