Foam rollen, tijdverspilling of juist niet?

Er wordt vaak beweerd dat foam rollen (zelf-myofasciale release) het meest essentiële onderdeel is van een herstelstrategie. Het verwijdert kennelijk “knopen” en maakt “strakke” spieren los. Maar is dit feitelijk het geval?

Wetenschap
We weten dat het foam rollen de structuur van spieren niet echt verandert. Het is daarom verkeerd om te zeggen dat het “knopen” kan verwijderen of “strakke” spieren kan losmaken.

We voelen ons echter wel “losser” en mobieler na het gebruik van een foam roller, waarom is dit? Het foam rollen resulteert in neurologische veranderingen in tegenstelling tot fysiologische veranderingen. Het verandert de perceptie van pijn in ons lichaam, spierpijn en hoge spierspanning. “Strakke” spieren zijn over het algemeen zwakke spieren. Ze zijn strak omdat de natuurlijk beschermende respons van het lichaam hen niet in staat zal stellen te handelen via hun volledige bewegingsbereik (ROM), vanwege angst voor mogelijke schade. Foam rollen kan worden gebruikt om deze reactie te omzeilen, waardoor de ROM voor een korte periode wordt verhoogd. Spieren kunnen dan worden bewerkt en versterkt door hun volledige bereik om toekomstige “krapte” te voorkomen. Dus ja, foam rollen kan nuttig zijn, maar is niet essentieel voor je herstel.

Gebruik de foam roller niet bij:
• Spataderen
• Perifere neuropathie
• Hoge bloeddruk
• Pezen en aanhechtingen
• Zware spierpijn

📕 Referenties ter ondersteuning:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24343353
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25415413
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25968853

Vorig bericht
Zit jij lang stil? Sta vaker op!
Volgend bericht
Elke ochtend ben je langer dan in de avond!
Menu